Pages

amanpalestin

Dijemput Klik Andai Berkenan ;)

Tuesday, October 18, 2011

Fadhilat Surah Al-Mulk

Inginku kongsi bersama.


Daripada : Tn Haji Ismail Bin Haji Ahmad
Pengarah Urusan HPA Industries Sdn. Bhd.


Fadhilat Surah Al-Mulk:

1. Surah Al-Mulk mempunyai kelebihan yang besar bagi orang yang membacanya, Ia di namakan juga surah (yang memelihara) dan juga (yang menyelamatkan), kerana Surah Ini dapat memelihara orang yang membacanya dan mengamalkannya dari seksaan kubur.

Nabi s.a.w bersabda:” Ia(Al-Mulk) adalah surah yang menghalang dan juga surah yang menyelamatkan, iaitu menyelamatkan dari seksa kubu.r (Hadis Riwayat At-Tirmizi)

Diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a: Bahawasanya Rasulullah s.a.w telah bersabda, maksudnya : “Ada satu surah dari kitab Allah hanya mengandungi 30 ayat, dapat memberi syafaat kepada orang nanti pada hari kiamat. Dikeluarkannya orang itu dari neraka dan di masukkannya ke dalam syurga. Ketahuilah ia adalah surah Tabarak-al-ladhi (Al-Mulk)

2. Diriwayatkan daripada Ibnu Syihab: Surah ini (Al-Mulk) dinamakan juga al-Mujadilah kerana Dia mendebat dengan Malaikat di dalam kubur bagi pihak yang membacaNYya.

3. Diriwayatkan daripada Abdullah Bin Mas`ud, katanya :

“Apabila di letakkan mayat di dalam kuburnya didatangkan kepadanay Malaikat dari arah kedua kakinya. Maka kedua kakinyanya pula berkata kepada Malaikat tersebut, tidak ada jalan bagi kamu menyeksa orang itu kerana dia ada membaca surah Al-Mulk. Seterusnya didatangkan pula Malaikat dari arah kepalanya, maka lidah orang itu bercakap kepada Malaikat, tidak ada jalan bagi kamu untuk menyeksanya kerana dia ada membaca menerusi (lidah) ini akan surah Al-Mulk. (Tafsir Hasyiatul Jamal)

Rasulullah s.a.w pernah bersabda: “ Hatiku menghendaki supaya surah(Al-Mulk) ini berada didalam setiap hati orang-orang yang beriman.”

Source:
http://promsj.blogspot.com/2008/10/fadhilat-surah-al-mulk.html

1 comment:

WuMing said...

Seorang lagi Ustazah Lawa