amanpalestin

Dijemput Klik Andai Berkenan ;)

Thursday, January 6, 2011

Gastrik ke??

Gastrik ke saya?? Dari semalam perut ni sakit memulas-mulas. Mula-mula i thought sakit biasa je...perut kosong, masuk angin. But it's already 2 days. Makin pedih ada la. Especially setiap kali menjamah makanan. Setiap kali makan je, pedih perut. Rasa lapar yang sangat pedih, lapar tapi tak ada selera nak makan. Badan pun rasa dedor, demam sikit, pening kepala bila diri lama-lama. My lovely friend told me to drink milk. Minum gak, tapi still pedih.
Sebenarnya, dah pernah dah sakit ni berlaku. Terutamanya waktu duduk di kolej. Maklumlah, nak makan kena turun bawah beli makanan kat kedai. Malas punya pasal, i tend to skip meals. Kesannya, I always get stomach ache especially when I woke up in the morning. Hish..I'm so stubborn.
Lagipun, keluarga memang ada sejarah ulser perut. So, tak impossible la kan.
So I searched in the web on any tips to prevent and to relief gastric pain. Banyak membantu. Minum susu selalu, jangan makan benda yang pedas.
Plus, my mom always told me to avoid eating too much spicy food. Bahaya..Sejak duduk rumah sewa ni, saya suka tambah cili burung dalam makanan. Baru puas makan. Hehe.
Another tips, jangan makan benda goreng, asam (memang saya tak suka asam pun..goodie!), ayam (hmm..susah gak ni), makanan berangin dan banyak lagi lah.
Memang tak dapat dinafikan. Gastrik ni leh berlarutan berhari-hari. So, to avoid this, make sure you don't skip meals. Ikut jadual pemakanan yang betul. 

Pedih, nak muntah pun de. Sakitnye...aduh...hanya tuhan yang tahu.isk...isk...isk... ;(



No comments: