Pages

amanpalestin

Dijemput Klik Andai Berkenan ;)

Tuesday, June 17, 2014

Semak Status Halal JAKIM

Ini sebagai peringatan untuk diri saya sendiri dan saudara-saudari sekalian...

You are what you eat.



Sekarang ni banyak penipuan logo halal pada produk-produk makanan. Kita tersangatlah perlu prihatin dalam hal ini, kerana makanan yang kita makan akan menjadi darah daging kita. Tambah lagi produk yang dikeluarkan bukan Islam.

Ada segelintir mereka yang fikir untung je. Letak gambar masjid, letak tulisan jawi, bubuh perkataan halal. Siap!
Kita pun beli sambil menyebut perkataan hikmah dengan yakinnya, "Halal ni."
Padahal tak tahu 'suasana' pembikinan produk tersebut. Ada sesetengah bukan Islam beranggapan halal maksudnya takde daging Mughalazah tu dan arak. Lain-lain kira halal. Depa tak tahu ayam, lembu kena sembelih baru kira halal...mane depa tahu wei. So, berhati-hatilah semasa memilih tempat menjamu selera.

Status halal untuk premis makanan, syarikat, makanan dan seumpamanya boleh disemak dari masa ke masa. Setiap sijil halal yang dikeluarkan telah ditetapkan tarikh luputnya. Jadi, syarikat-syarikat yang telah mendapat sijil halal perlu memperbaharui sijil halal tersebut. Sebarang kemusykilan status halal sesebuah syarikat, boleh disemak terus melalui laman web HALAL MALAYSIA. Link di bawah:


Senang je, hanya taipkan nama produk atau syarikat yang ingin disemak.

Ada banyak juga produk yang diletakkan logo Halal bukan Halal JAKIM. Logo Halal luar negara kebanyakannya. Tak semua logo halal luar negara yang diiktiraf oleh JAKIM ye. Walaupun kadang-kadang tu ade produk diletakkan logo halal luar negara dan bawahnya tertulis 'Diiktiraf JAKIM'. Haaa..ada yang betul, ada yang menipu.
So, jangan jadikan diri mangsa penipuan.

Senarai Logo Halal Luar Negara yang diiktiraf JAKIM boleh didapati di link di bawah:


So, makan mane yang dah dicertified ok.





No comments: