amanpalestin

Dijemput Klik Andai Berkenan ;)

Tuesday, October 22, 2013

Resepi: Kuih Donut

Who says making a donut is such a hassle. Orang-orang tua selalu buat kuih-kuih ni untuk sarapan. Nak minum petang pun boleh. Kan. Kan. Kan. Asyik beli kat kedai je. Jom try buat sendiri. Percobaan...tak la lawo macam kat kedai mike punye donut ni.


Bahan-bahan:

  • 4 cawan tepung gandum
  • 3 tbs mentega
  • 2 tbs susu pekat
  • 1 tsp garam
  • 1 tsp instant yeast
  • Air secukupnya (lebih kurang 1/2 cawan air)
  • 2 cawan gula (diblend halus)


Cara-cara:

  1. Larutkan instant yeast dalam air, dan tuangkan bersama tepung, mentega, susu pekat dan garam.
  2. Campurkan air ke dalam adunan dan kacau adunan sehingga menjadi doh.
  3. Biarkan selama lebih kurang 1 jam atau sehingga doh naik.
  4. Bentukkan doh menjadi bentuk donut. (Tabur tepung atas pinggan bagi mengelakkan doh donut melekat pada permukaan pinggan.
  5. Panaskan minyak dalam kuali. Goreng doh donut yang sudah agak kembang. Goreng sehingga keemasan. Angkat dan tos sekejap.
  6. Kacau donut yang sudah digoreng bersama gula.
  7. Siap untuk dihidang.

Tu diaa..pelbagai bentuk dan saiz. Tak mahir lagi nak buat doh cantik. Hihi. Gula bukan main banyak kitorang bubuh. Hehe. Don't do this at home. Selamat mencuba!


Practice makes perfect.

5 comments:

ZazaMyMoon said...

rupa tak lawa tak apa. .janji sodap dimakan hehe

JaSSNaNi said...

DONAT NI MMG SEDAP.. KAT RANCANGAN SELERA SABTU LEPAS PUN ADA AJAR BUAT DONAT.. TAPI DONAT PERANCIS.. DIP WITH COKLAT.. MENARIK KAN.

JaSSNaNi said...

DONAT NI MMG SEDAP.. KAT RANCANGAN SELERA SABTU LEPAS PUN ADA AJAR BUAT DONAT.. TAPI DONAT PERANCIS.. DIP WITH COKLAT.. MENARIK KAN.

Qhaifa Nur said...

kalau naik gebu...teruja rasanya kan
memang nak buat lagi...

Salwa said...

zaza: Donut segitiga kalau sedap pun orang makan kan.hihi.

Jassnani: Donat Perancis?? Bunyi sedap tu. Nak try one day.

Qhaifa Nur: Memang. Nak gi buat lagi nih.