amanpalestin

Dijemput Klik Andai Berkenan ;)

Wednesday, July 2, 2014

Adab Memulakan Perjalanan


Andai anda akan ada perjalanan jauh. Menziarah saudara ke, kerja ke. Sehari sebelum perjalanan, preparation apa yang anda akan buat?

  • Basically of course, siap beg. Bungkus segala jenis baju, kalau boleh sampai satu almari baju nak bawak sekali.
  • Bawa duit yang cukup, dan lebih molek ada duit spare. In case anything might happen.
  • Solat sunat musafir, membaca doa musafir. Semoga perjalanan kita lancar dan diberkati Allah SWT.
  • Kebenaran mak ayah. Restu mak ayah itu penting tau. Tak beritahu diorang, kalau apa-apa jadi, haaa…sedih depa, kita pun takde menyesal di kemudian hari.
  • Mengkhabarkan rakan/ jiran terdekat/ saudara mara.

Sebelum memulakan perjalanan jauh, adalah perlu untuk kita mengkhabarkan rakan terdekat atau jiran sebelah. Supaya orang tahu ke mana kita menghilang. Dapat lah doa keselamatan daripada mereka dan diorang boleh tengok-tengokkan harta yang kita tinggalkan, contoh, kereta, duit dan sebagainya.

So, sebelum travel, pastikan someone knows where you are heading. Bukan la nak kena kecoh satu kampong, nanti orang kita kita riak plak dohh. At least orang yang terdekat.

Sekurang-kurangnya orang yang sayang kita tak risau memikirkan ke mana kita menghilang. Doa mereka mungkin akan lebih melancarkan perjalanan kita. Tak sempat call, mesej pun takpe. Even one simple sentence could change a lot of things.


Dah sampai destinasi pun sama. Baca doa sampai tujuan, ucap Alhamdulillah sampai dengan selamat, mengkhabar saudara/ kenalan berkenaan ketibaan anda.
Adab-adab ini menjadikan perjalanan kita lebih bermakna. InsyaAllah.



"Ingatlah orang yang tersayang dan menyayangi.."

No comments: